Klik iklan nie yer . ..

Adakah niat menghalalkan cara?


Soal kejelasan niat dalam sesuatu tindakan adalah rukun utama bagi segala gerakerja. Setelah akidah seseorang itu selamat dan sejahtera, Islam meletakkan syarat utama bagi setiap amalannya pula adalah niat yang betul. Nabi s.a.w bersabda: “Setiap amalan itu hanyalah berdasarkan niat” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Tetapi lain orang lain plak pandangannyer. Kalo kita nak nak merujuk kepada agama islam nie. Kalau kita niat aja dah dapat pahala, Tue kalau la niat kita baik, kalau sebaliknya dapat la sebaliknyer. Korang punya pandangan plak pasal isu nie mcm mana?

5 comments:

norman said...

pergertian sebegini banyak disalahertikan oleh pengamal ajaran ajaran songsang dimana kalau nak sembahyang, niat aje, dah selesai!!!.
ye la, yang penting niat aje kan??

bagi aku mestilah melakukan setiap amalan baik dengan niat yang baik kerana allah!! tapi sekarang tanpa amalan pun sudah cukup, hai apa nak jadi dengan dunia sekarang ni!!!

Born Of Truth said...

betul jugak ekkk en norman, bayangkan negara kita kena serang, org ajak pie berjuang nnt org2 la nie ckp, niat ada tp x nak pie, niat jer cukup da.... bleh berjaya negara kita mcm nie. Hehehehe

norman said...

tadi kau tak pergi sembahyang jumaat kan? kau cakap niat aje pun boleh?kehkehkehkeh

Born Of Truth said...

ahhh . .. siak aja, niat cukup ler. Ko yg x pie ckp aku plak ekkkk.

norman said...

kehkehkehkehekh